Kézművesség Fotográfia Színjátszás Média Pályázati összefoglaló Múlt és jelen


Ez a honlap a TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0072 „Hajdúnánás a kreatív kultúrák zászlóshajója” pályázat bemutatására jött létre.


Előadóművészet

Néptánc 1.

Néptánc 2.

Modern tánc 1.

Modern tánc 2.

Színjátszókör 1.

Színjátszókör 2.

Foglalkozások leírása

Oktatók

Hasznos linkek

Képtár


Néptánc 1. (10-14 évesek)

A 10-14 évesekből álló néptánc csoport 2013. január 21-én tartotta az első foglalkozását, míg a zárás július 27-én volt. A szakköri foglalkozásokra 13 gyerek jelentkezett, ők mindannyian be is fejezték a szakkört. Csoportvezető Bistey Attila volt, a munkáját Makkai Andrea segítette.

A pályázat kreatív szakaszában tanultak:

a Hajdúság hagyományos táncéletének áttekintése
nevezetes települések, adatközlők, jeles napok
a Hajdúság népzenéje, énekelt dallamai, hangszerei
jellemző tánctípusok – pásztortáncok, verbunk
jellemző tánctípusok – csárdás, polgári táncok
polgári társastáncok

A pályázat kreatív szakaszában az alábbiakkal foglalkoztak a gyerekek:

tréning tánctechnika
polgári csapás (a csoportos körverbunk)
mikepércsi csárdás, nagyiváni táncok, hajdúszoboszló csárdás
derecskei verbunk, polgári társastáncok
hajdúsági gyermekjátékok
stílusgyakorlatok, tánctípusok gyakorlása, javítása
improvizáció, ellenőrzés-értékelés.

A pályázat marketing szakaszában végzett munka (6 foglalkozást tábor keretében a Sóstói Lovasklubban tartottak):

házi verseny, 2-3 perces improvizáció tánctípusonként
közös táncház, játszóház adatközlőkkel és érdeklődőkkel
koreográfia készítés és gyakorlás
a tánctípusok rögzítése, a koreográfia felvétele
viseletes főpróba
előadás a városban.

A szintetizáló alkalmak során a csoport tagjai elsőként a Helytörténeti Gyűjteményben a magyar szürkemarhákról szóló kiállítást tekintették meg idegenvezetéssel, illetve Hajdúnánás pásztoréletéről hallgattak meg egy előadást. Másodjára a Hajdú-Bihar Megyei Népművészeti Egyesület „Népi iparművészeti ruhák, ékszerek” c. kiállítását tekintették meg és beszélték meg a látottakat. Harmadjára a Kárpát-medencei Ifjúsági Néptánc Találkozó előadásait nézték meg. Végezetül a hajdúnánási Tájházba látogatott el a csoport.


Vissza a lap tetejére


Néptánc 2. (14-18 évesek)

A 14-18 évesekből álló néptánc csoport 2013. január 21-én tartotta az első foglalkozását, míg a zárás július 27-én volt. A szakköri foglalkozásokra 14 gyerek jelentkezett, ők mindannyian be is fejezték a szakkört. Csoportvezető Márton Attila volt.

A pályázat kreatív szakaszában tanultak:

a Hajdúság hagyományos táncéletének áttekintése
nevezetes települések, adatközlők, jeles napok
a Hajdúság népzenéje, énekelt dallamai, hangszerei
jellemző tánctípusok – pásztortáncok, verbunk
jellemző tánctípusok – csárdás, polgári táncok
polgári társastáncok.

A pályázat kreatív szakaszában az alábbiakkal foglalkoztak a gyerekek:

tréning tánctechnika
polgári csapás (a csoportos körverbunk)
mikepércsi csárdás, nagyiváni táncok, hajdúszoboszló csárdás
derecskei verbunk, polgári társastáncok
hajdúsági gyermekjátékok
stílusgyakorlatok, tánctípusok gyakorlása, javítása
improvizáció, ellenőrzés-értékelés.

A pályázat marketing szakaszában végzett munka (6 foglalkozást tábor keretében a szamoskéri Ifjúsági Táborban tartottak):

házi verseny, 2-3 perces improvizáció tánctípusonként
közös táncház, játszóház adatközlőkkel és érdeklődőkkel
koreográfia készítés és gyakorlás
a tánctípusok rögzítése, a koreográfia felvétele
viseletes főpróba
előadás a városban.

A szintetizáló alkalmak során a csoport tagjai elsőként a Helytörténeti Gyűjteményben a magyar szürkemarhákról szóló kiállítást tekintették meg idegenvezetéssel, illetve Hajdúnánás pásztoréletéről hallgattak meg egy előadást. Másodjára a Hajdú-Bihar Megyei gyermek és Ifjúsági Néptánc Fórum előadásait tekintették meg a művelődési központ színháztermében. Harmadjára a Hajdú-Bihar Megyei Népművészeti Egyesület „Népi iparművészeti ruhák, ékszerek” c. kiállítását tekintették meg és beszélték meg a látottakat. Végezetül, negyedik alkalommal a Kárpát-medencei Ifjúsági Néptánc Találkozó előadásait nézték meg.


Vissza a lap tetejére


Moderntánc 1. (10-13 évesek)

A 10-13 évesekből álló csoport 2013. február 1-én tartotta az első foglalkozását, míg a zárás július 23-án volt. A szakköri foglalkozásokra 11 gyerek jelentkezett, közülük 8-an fejezték be a szakkört. Csoportvezető Rozgonyi Melitta volt.

A pályázat kreatív szakaszában tanultak:

Martha Graham életének bemutatása, fennmaradt darabok bemutatása
a Graham-technika főbb szempontjainak ismertetése
José Limon életének bemutatása, a Limon technika ismertetése
a XX. századi úttörő nemzedék története
José Limon munkássága, iskolái
a moderntánc magyarországi megalapozói, nagyobb tánctársulatok bemutatása.

A pályázat kreatív szakaszában az alábbiakkal foglalkoztak a gyerekek:

Graham technika: légző gyakorlatok, ülő gyakorlatok, központot erősítő gyakorlatok
légző gyakorlatok, bázisgyakorlatok ülve, spirálelfordulások
Graham álló gyakorlatok, testsúlyáthelyezések, egyensúlyérzék fejlesztés
Graham bázisgyakorlatok, diagonál haladó gyakorlatok bevezetése, kisebb kombinációk
Limon technika megalapozása, zuhanások, gördülések, talajgyakorlatok
koreográfia tanulása, befejezése
fotóssal való együtt dolgozás.

A pályázat marketing szakaszában végzett munka (4 foglalkozást a balatonlellei táborban tartottak):

koreográfia megalapozása, elindítása, betanulása
a koreográfia átismétlése, folytatása
a koreográfia végleges kielemzése, átbeszélése, végleges beállítása
végleges beállással való gyakorlás.

A szintetizáló alkalmak során a csoport tagjai elsőként a Honvéd Néptáncegyüttes „Tündérmese” című darabját tekintették meg, majd közösen kielemezték a látottakat. Másodjára az addig gyakorolt koreográfiákból tartottak bemutatót a Hajdúnánáson megrendezett Mentős Napon.


Vissza a lap tetejére


Moderntánc 2. (13-16 évesek)

A 13-16 évesekből álló csoport 2013. február 1-én tartotta az első foglalkozását, míg a zárás július 23-án volt. A szakköri foglalkozásokra 8 gyerek jelentkezett, közülük 7-en fejezték be a szakkört. Csoportvezető Rozgonyi Melitta volt.

A pályázat kreatív szakaszában tanultak:

Martha Graham életének bemutatása, fennmaradt darabok bemutatása
a Graham-technika főbb szempontjainak ismertetése
José Limon életének bemutatása, a Limon technika ismertetése
a XX. századi úttörő nemzedék története
José Limon munkássága, iskolái
a moderntánc magyarországi megalapozói, nagyobb tánctársulatok bemutatása.

A pályázat kreatív szakaszában az alábbiakkal foglalkoztak a gyerekek:

Graham technika: légző gyakorlatok, ülő gyakorlatok, központot erősítő gyakorlatok
légző gyakorlatok, bázisgyakorlatok ülve, spirálelfordulások
Graham álló gyakorlatok, testsúlyáthelyezések, egyensúlyérzék fejlesztés
Graham bázisgyakorlatok, diagonál haladó gyakorlatok bevezetése, kisebb kombinációk
Limon technika megalapozása, zuhanások, gördülések, talajgyakorlatok
koreográfia tanulása, befejezése
fotóssal való együtt dolgozás.

A pályázat marketing szakaszában végzett munka (4 foglalkozást a balatonlellei táborban tartottak):

koreográfia megalapozása, elindítása, betanulása
a koreográfia átismétlése, folytatása
a koreográfia végleges kielemzése, átbeszélése, végleges beállítása
végleges beállással való gyakorlás.

A szintetizáló alkalmak során a csoport tagjai elsőként a Honvéd Néptáncegyüttes „Tündérmese” című darabját tekintették meg, majd közösen kielemezték a látottakat. Másodjára az addig gyakorolt koreográfiákból tartottak egy bemutató órát a hozzátartozók, barátok számára.


Vissza a lap tetejére


Színjátszás 1. (8-13 évesek)

A 8-13 évesekből álló csoport 2013. február 2-án tartotta az első foglalkozását, míg a zárás július 27-én volt. A szakköri foglalkozásokra 15 gyerek jelentkezett, közülük 10-en fejezték be a szakkört. Csoportvezető Marth P. Ildikó volt. Munkáját Haranginé Simon Tímea segítette.

A pályázat kreatív szakaszában tanultak:

ismerkedés a csoport tagjaival
a megjelenítendő történet néprajzi háttere
a történetben szereplő figurák és élethelyzetek vizsgálata
párhuzamosságok keresése a jelen kor és a történet között, helyzetekre, figurákra bontva.

A pályázat kreatív szakaszában az alábbiakkal foglalkoztak a gyerekek:

beszédtechnikai alapgyakorlatok
önismereti játékok
ön- és társismereti kreatív játékok
beszédtechnikai hangerő gyakorlatok, ritmusgyakorlatok
a helyi történethez kapcsolódó kreatív játékok, figurák
a helyi történet közös dramatizálása
beszédtechnika: hangszín, hangerő, ritmus, sziszegők
szituációk dramatikus feldolgozása
részértékelés részbemutató alapján.

A pályázat marketing szakaszában végzett munka (6 foglalkozást a balatonlellei táborban tartottak):

a karakterek közötti viszony és szituáció
beszédtechnika: hangszín, hangerő, ritmus, sziszegők
a karakterek mélyebb megértése, a szituáció elmélyítése
kellékek és karakterek használata
a karakterek közötti viszony és szituáció elmélyítése kellékekkel
karakterek és jelmezek az előadásban
kellékes összpróba hangszerekkel
főpróba
bemutatkozás közönség előtt.

A szintetizáló alkalmak során a csoport tagjai elsőként a Honvéd Néptáncegyüttes „Tündérmese” című darabját tekintették meg, majd közösen kielemezték a látottakat. Másodjára a Naná Színház tagjaival tartottak egy közös próbát.


Vissza a lap tetejére


Színjátszás 2. (14-18 évesek)

A 14-18 évesekből álló csoport 2013. február 1-én tartotta az első foglalkozását, míg a zárás július 27-én volt. A szakköri foglalkozásokra 14 gyerek jelentkezett, közülük 10-en fejezték be a szakkört. Csoportvezető Marth P. Ildikó volt. Munkáját Haranginé Simon Tímea segítette.

A pályázat kreatív szakaszában tanultak:

ismerkedés a csoport tagjaival
a megjelenítendő történet néprajzi háttere
a történetben szereplő figurák és élethelyzetek vizsgálata
párhuzamosságok keresése a jelen kor és a történet között, helyzetekre, figurákra bontva.

A pályázat kreatív szakaszában az alábbiakkal foglalkoztak a gyerekek:

beszédtechnikai alapgyakorlatok
önismereti játékok
ön- és társismereti kreatív játékok
beszédtechnikai hangerő gyakorlatok, ritmusgyakorlatok
a helyi történethez kapcsolódó kreatív játékok, figurák
a helyi történet közös dramatizálása
beszédtechnika: hangszín, hangerő, ritmus, sziszegők
szituációk dramatikus feldolgozása
részértékelés részbemutató alapján.

A pályázat marketing szakaszában végzett munka (6 foglalkozást a balatonlellei táborban tartottak):

a karakterek közötti viszony és szituáció
beszédtechnika: hangszín, hangerő, ritmus, színpadi mozgás
a karakterek mélyebb megértése, a szituáció elmélyítése
kellékek és karakterek használata
a karakterek közötti viszony és szituáció elmélyítése kellékekkel
karakterek és jelmezek az előadásban
kellékes összpróba hangszerekkel
főpróba
bemutatkozás közönség előtt.

A szintetizáló alkalmak során a csoport tagjai elsőként a Honvéd Néptáncegyüttes „Tündérmese” című darabját tekintették meg, majd közösen kielemezték a látottakat. Másodjára egy közös próbát tartottak a Naná Színház díszleteinek felhasználásával, jeleneteket improvizáltak.


Vissza a lap tetejére


Foglalkozások

Néptánc (10-14 év, 14-18 év)

Ismeretszerző szakasz:

A Hajdúság hagyományos táncéletének áttekintése,
Nevezetes települések, adatközlők, Jeles napok az év sorában - A Hajdúság népzenéje énekelt dallamai (táncdallamok, pásztor nóták, egyéb), régi hangszerei,
Jellemző tánctípusok I.: pásztortáncok, verbunk,
Jellemző tánctípusok II.: csárdás, polgári társastáncok

Kreatív szakasz:

tréning tánctechnika,
polgári csapás (a csoportos körverbunk),
mikepércsi csárdás, nagyiváni táncok, hajdúszoboszlói csárdás,
derecskei verbunk, polgári társastáncok,
Hajdúsági gyermekjátékok,
stílusgyakorlatok, a tánctípusok gyakorlása, javítás,
improvizáció, ellenőrzés-értékelés.

Produktív-marketing szakasz:

házi verseny 2-3 perces improvizácó tánctípusonként,
közös táncház, játszóház adatközlőkkel és érdeklődőkkel,
koreográfia készítés, gyakorlás,
A tánctípusok rögzítése, koreográfia felvétele,
Élőzenés, viseletes főpróba,
Előadás a városban.

Összegző alkalmak:

Hajdúnánás pásztorélete – előadás. A magyar szürkemarhákról szóló kiállítás megtekintése idegenvezetéssel.
Részvétel Hajdú-Bihar Megyei Népművészeti Egyesület „Népi iparművészeti ruhák, ékszerek” kiállításán. A látottak értékelése.
A Kárpát-medencei Ifjúsági Néptánc Találkozó előadásainak megtekintése.
Látogatás a Hajdúnánási Tájházban.
A Hajdú-Bihar Megyei Gyermek és Ifjúsági Néptánc Fórum előadásainak megtekintése.

Moderntánc (10-13 év, 13-16 év)

Ismeretterjesztő szakasz:

Martha Graham életének bemutatása, archív felvételeken fennmaradt darabok bemutatása,
Martha Graham életének bemutatása, Graham - technika főbb szempontjainak ismertetése (contraction - release), archív felvételeken fennmaradt darabok bemutatása,
José Limon életének bemutatása, Limon technika ismeretése, főbb szempontjai, videozás,
José Limon munkássága, iskolái, archív felvételek lejátszása,
XX. századi úttörő nemzedék története,
a moderntánc magyarországi megalapozói, magyarországi nagyobb tánctársulatok bemutatása, videozás

Kreatív szakasz:

Graham technikához kapcsolódóan légző gyakorlatok a talajon, bázis - alapgyakorlatok ülve, központot erősítő gyakorlatok,
légzőgyakorlatok, bázis-gyakorlatok ülve, spirál elfordulások bekapcsolása az eddigiekhez,
Graham álló gyakorlatok, testsúlyáthelyezések, egyensúlyérzék fejlesztés,
Graham bázis gyakorlatok állásban is spirál elfordulásokkal, diagonál haladó gyakorlatok bevezetése, kisebb kombinációk,
Limon technika megalapozása, alapgyakorlatok, zuhanások, gördülések,
Limon technika zuhanások, gördülések, talajgyakorlatok,
koreográfia tanulása,

Produktív-marketing szakasz:

koreográfia megalapozása, elindítása, betanulása,
koreográfia átismétlése, folytatása,
koreográfia folytatása, gyakorlás, ismétlés,
koreográfia végleges kielemzése, átbeszélése, végleges beállítása,
végleges beállással való gyakorlás.

Összegző alkalmak:

A Honvéd Néptáncegyüttes „Tündérmese” című darabjának megtekintése. Előzetes megbeszélés a darabról, az előadás után a látottak kiértékelése.
Az eddig tanultak összegzése, koreográfia gyakorlása. A tanult koreográfia bemutatása a Mentős Napon.
Felkészülés a bemutató órára. Bemutató foglalkozás tartása az eddig tanult koreográfiákból.

Színjátszás (8-13 év, 14-18 év)

Ismeretterjesztő szakasz:

ismerkedés a csoport tagjaival
a megjelenítendő történet néprajzi háttere
a történetben szereplő figurák és élethelyzetek vizsgálata
párhuzamosságok keresése a jelen korral helyzetekre, figurákra bontva
az eddigiek összegzése.

Kreatív szakasz:

beszédtechnikai alapgyakorlatok
önismereti játékok
beszédtechnikai alapgyakorlatok
ön- és társismereti kreatív játékok
beszédtechnikai hangerő gyakorlatok, ritmusgyakorlatok
a helyi történethez kapcsolódó kreatív játékok, figurák
a helyi történet közös dramatizálása
beszédtechnika: hangszín, hangerő, ritmus
szituációk dramatikus feldolgozása
eszédtechnika: hangszín, hangerő, ritmus, sziszegők
részértékelés részbemutató alapján.

Produktív-marketing szakasz:

beszédtechnika, hangszín, hanglejtés, hangerő, színpadi mozgás
Beszédtechnika, hangszín, hanglejtés, hangerő, ritmus. A karakterek közötti viszony és szituáció.
Beszédtechnika, hangszín, hanglejtés, hangerő, ritmus. A karakterek mélyebb megértése, szituáció elmélyítése
Beszédtechnika, hangszín, hanglejtés, hangerő, ritmus. kellékek és karakterek használata.
Beszédtechnika, hangszín, hanglejtés, hangerő, ritmus. A karakterek közötti viszony és szituáció mélyítése kellékekkel.
Beszédtechnika, hangszín, hanglejtés, hangerő, ritmus. Karakterek és jelmezek az előadásban.
Beszédtechnika, hangszín, hanglejtés, hangerő, ritmus. Kellékes jelmezes összpróba.
Beszédtechnika, hangszín, hanglejtés, hangerő, ritmus. Kellékes jelmezes összpróba hangszerekkel.
Beszédtechnika. Főpróba.
bemutatkozás közönség előtt.

Összegző alkalmak:

A Honvéd Néptáncegyüttes „Tündérmese” című darabjának megtekintése. Előzetes megbeszélés a darabról, az előadás után a látottak kiértékelése, a darabban szereplő karakterek megbeszélése.
Közös próba a NaNá Színház színészeivel.
Közös próba a NaNá Színház jelmezeinek felhasználásával. Jelenetek improvizálása.


Vissza a lap tetejére


Oktatók bemutatása

Bistey Attila Néptánc 10-14 év:

Bistey Attila
a Népművészet Ifjú Mestere 1986, Örökös Aranysarkantyús táncos, koreográfus, néptáncpedagógus. Foglalkozás: tagintézmény vezető (Bocskai István Általános Iskola AMI) Feladatkörök: művészetoktatás irányítása 3 művészeti ágban, tanár

*****************************************************

Rozgonyi Melitta Moderntánc 10-13 év és 13-16 év:

Rozgonyi Melitta
táncpedagógus, koreográfus, tréner, a Hajdúnánási Gimnasztráda csoport művészeti vezetője. 1996 óta a Tiszaújvárosi Gimnasztráda Válogatott tagja és segédedzője, 2005 óta koreografál. 15 év színpadi gyakorlata van.

*****************************************************

Marth P. Ildikó Színjátszás 8-13 év és 14-18 év:

Marth P. Ildikó
közművelődési előadó. Szakmai tapasztalat: 21 év közművelődésben eltöltött munka, 12 éves NaNá Színház vezetés, 4 éves Színjátszó Stúdió Képzés, 1 éves Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szak, 1 év Népszínház Stúdió, 1 év színjátszás szak művészeti oktatás művészeti iskolában, 1 év diákszínjátszás vezetés a helyi gimnáziumban, 2 év színjátszó szakelőadó a nyíregyházi Váci Mihály Megyei Művelődési Központban. Drámaírás, versírás, meseírás, humoreszkek, rendezés, versmondás, előadóművészet (8 színdarab, 1 verseskötet, antológiákban mesék, versek jelentek meg)


Vissza a lap tetejére


Hasznos linkek

www.hajdunanas.hu

www.nanastv.hu

www.esza.hu

www.nfu.hu


Vissza a lap tetejére


Képek


Néptánc 1.


Vissza a lap tetejére


Néptánc 2.


Vissza a lap tetejére


Modern tánc 1.


Vissza a lap tetejére


Modern tánc 2.


Vissza a lap tetejére


Színjátszókör 1.


Vissza a lap tetejére


Színjátszókör 2.


Vissza a lap tetejére